Hotărâre nr. 622/2004 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţă a produselor pentru construcţii


Villa Mairea III - Alvar Aalto

Villa Mairea III - Alvar Aalto

tarife proiectare: click here →
FEES: $$$
euro_banknotes

cropped-justice-symbol-17612.jpg

►→home

Table of Content united architects legislaţie 4
* Table of Content all Sites

Agrementări:

arh. Viorel Mihalache: Numărul înregistrării în Tabloul Naţional al Arhitecţilor (TNA): 5260
arh. Daniela Şlincu (TNA): 3243
dr. arh. Dragoş Ciolacu (TNA): 127
arh. Dragoş Călugăreanu (TNA): 4249
arh. Dorin Curelaru (TNA): 216

► Acestea sunt link-uri la fişiere de prezentare în animaţie (filmare simulată) a unor construcţii:
Proiect tip 117
Proiect tip 112
Proiect tip 109
Proiect tip 88
Proiect tip 97
Proiect tip 87
Casă din panouri lemn, demontabilă
Biserica Mânăstirii Horaiţa, Neamţ
Bar la ţară cu locuinţă de serviciu

► Documentaţia completă (scrisă şi desenată, arhitectură, structură, instalaţii electrice, termice, sanitare) pentru oricare dintre modelele prezentate vă poate fi remisă la preţul de 1.500 RON pentru proiect de autorizare a construcţiei (doar arhitectura) sau 2.500 RON (arhitectură, structură, instalaţii) (PAC) şi 4.000 RON pentru proiectul tehnic (arhitectură, structură, instalaţii) (PTh, DDE). La aceste preţuri este inclusă adaptarea la teren şi mici modificări funcţie de necesităţile clientului.

►→Pentru proiecte de case de locuit executate după tema dumneavoastră sau după o temă propusă de noi preţul de proiectare este de 3.500 RON pentru proiectul de autorizare de construcţie (PAC) şi 6.500 RON pentru proiectul tehnic (PTh, DDE), indiferent de amplasamentul construcţiei;
Pentru stabilirea soluţiei, vom deschide o pagină pe site-ul nostru de propuneri proiectare (publică sau privată – deci vizibilă doar pentru dumneavoastră) cu schiţe, planuri şi o filmare virtuală a casei) actualizate până la ajungerea la un acord comun ca aceasta:

PROPUNERE PROIECTARE

► pentru detalii vezi: ►→tarife-proiectare

Aceste informaţii vă sunt oferite de United Architects, deţinătorul acestui site.
Oferim servicii de proiectare – arhitectură, structură, instalaţii – la orice nivel, cu profesionalism, promptitudine şi seriozitate.
Preţurile practicate sunt rezonabile iar modul nostru de proiectare, asistenţă de şantier şi asistenţă tehnică vă poate aduce economii. De asemenea vă putem ajuta la obţinerea avizelor, acordurilor şi autorizaţiilor necesare autorizaţiei de construire şi a acordului unic.

Adresele de contact:
arh.danmihalache @gmail.com; architects.co@gmail.com, la comentarii pe acest site interactiv sau tel. :

0770/694.945; 0748/371.353; (arh. dan mihalache)

0745/414.909 (arh. Daniela Şlincu: slincud@yahoo.com : arhitectură, urbanism, sistematizare)
– 0722/694.564 (dr. arh. dragoş ciolacu – urbanism, sistematizare)
– 0722/328.919 (arh. Dorin Curelaru)
0741/602.408 (ing. mihai călugăreanu)
– 0730/267.259 (ing. topo codru condurache)
– 0745/208.605 (ing. topo dan vasiliu)
– ing. cadastru dana frunza -ridicare topo, intabulare
0745278975; 0723280269
ing. cadastru elisei ioan, 0740199160-ridicare topo, intabulare
topografii@yahoo.com
– expertize tehnice, verificare proiecte: prof. dr. ing. liviu groll
– studiii geo: ing. alexandru vosniuc
– execuţie: ing. Mihai Zaharia: 0742/695.093; mihaizaharia123@gmail.com
– materiale de construcţie: Donausieger SRL (0742/852.021)
– asistenţa juridică: avocat constantin băcăuanu, tel. 0744/645.317
►→ Pentru mai multe detalii de contactare ►→ mergi la: ►→contact.

OFERIM COMISION DE PROIECTARE
funcţie de valoarea proiectului, indiferent de amplasament sau destinaţie

Găsiţi multe alte informaţii legate de proiectare şi execuţie în construcţii, legislaţie sau de interes general, precum şi proiecte ale noastre pe alte pagini şi sub-pagini ale acestui site, care este completat şi actualizat periodic sau pe alte site-uri ale noastre pe care le puteţi accesa la categoria “my sites
Colegilor arhitecţi şi ingineri care găsesc interesante informaţiile furnizate le dorim succes. Lăsaţi sugestii de completare sau contactaţi-ne pentru completarea listei ori trimiterea prin email a unor date suplimentare.
Vă mulţumim pentru interesul manifestat.
► Pentru legi, regulamente, ordine, normative de proiectare pe care nu le găsiţi pe acest site click aici: ► LEGISLAŢIE

Hotarare nr. 622/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii

Autor: Infosrl.ro
Publicat la: 27 Iulie 2007
Hotarare nr. 622/2004 (r1) din 21/04/2004 Republicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 487 din 20/07/2007 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii

Fisiere
Anexe
CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Art. 1. – Prevederile prezentei hotarari stabilesc conditiile de introducere pe piata a produselor pentru constructii, denumite in continuare produse, in masura in care cerintele esentiale ale constructiei, prevazute in anexa nr. 1, se refera la acestea.
Art. 2. – (1) Pentru aplicarea prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos semnifica dupa cum urmeaza:
a) agrement tehnic european – specificatie tehnica ce exprima o evaluare tehnica favorabila a adecvarii unui produs la o utilizare preconizata, bazata pe satisfacerea cerintelor esentiale aplicabile constructiei in care produsul urmeaza a fi utilizat;
b) agrement tehnic in constructii – specificatie tehnica nationala, astfel cum este definita in anexa nr. 5 la Hotararea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) atestarea conformitatii produselor pentru constructii – sistem procedural prin care este evaluata si stabilita conformitatea produselor pentru constructii cu specificatiile tehnice aplicabile, in vederea aplicarii marcajului european de conformitate CE, denumit in continuare marcaj CE;
d) constructii – orice obiect care este construit sau rezulta din operatii si/sau lucrari de constructii si este fixat de pamant, termenul desemnand atat cladirile, cat si lucrarile de inginerie civila;
e) documente interpretative – documente elaborate de Comisia Europeana, prin care cerintele esentiale sunt transpuse intr-o forma concreta si care creeaza legaturile necesare intre cerintele esentiale ale constructiei si mandatele de standardizare, mandatele pentru ghidurile pentru agremente tehnice europene sau recunoasterea altor specificatii tehnice;
f) documente tehnice directoare – ghiduri, regulamente si proceduri elaborate in temeiul prezentei hotarari si in scopul aplicarii acesteia;
g) familie de produse – grup de produse generice care au utilizari prevazute similare, cum ar fi: finisaje pentru pereti interiori sau invelitori de acoperis;
h) ghid – reglementare care cuprinde metode si procedee detaliate de satisfacere a cerintelor aplicate;
i) organe de control – organe ale administratiei publice centrale care raspund de supravegherea pietei produselor pentru constructii;
j) perioada de coexistenta a specificatiilor tehnice armonizate – perioada in care au valabilitate pentru introducerea pe piata a produselor atat specificatiile tehnice armonizate, cat si specificatiile tehnice nationale existente, referitoare la acelasi produs;
k) piata produselor pentru constructii – intreaga arie acoperita de lantul de distributie a produselor pentru constructii de la producator la consumatorul final, inclusiv santierele de constructii, pana la punerea in opera;
l) produs pentru constructii – orice produs realizat in scopul de a fi incorporat in mod permanent in constructii, termenul desemnand materiale, elemente si componente individuale sau alcatuind un set, inclusiv pentru sisteme prefabricate sau instalatii, plasate pe piata in forma in care urmeaza a fi incorporate, asamblate, aplicate sau instalate in constructii prin operatii si/sau lucrari de constructii;
m) specificatie tehnica – document care stabileste caracteristicile unui produs, cum ar fi niveluri de calitate, performanta, securitate sau dimensiuni, inclusiv cerinte care se aplica produsului cu privire la denumirea sub care acesta este comercializat, terminologie, simboluri, incercari si metode de incercare, ambalare, marcare sau etichetare si proceduri pentru evaluarea conformitatii;
n) specificatii tehnice armonizate – standarde romane care adopta standarde europene armonizate din domeniul produselor pentru constructii sau standarde nationale ale statelor membre ale Uniunii Europene care adopta standarde europene armonizate in domeniul produselor pentru constructii si agremente tehnice europene;
o) specificatii tehnice recunoscute – specificatii tehnice romane si/sau ale statelor membre ale Uniunii Europene, care au fost recunoscute de Comisia Europeana si de statele membre ca fiind conforme cu cerintele esentiale in cadrul unei proceduri coordonate de Comisia Europeana si ale caror indicative de referinta sunt publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C;
p) utilizare preconizata – rol sau functie care urmeaza a fi indeplinita de produs pentru satisfacerea cerintelor esentiale ale constructiei.
(2) Alti termeni de specialitate utilizati in prezenta hotarare sunt definiti in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 3. – (1) Activitatile de specialitate ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei hotarari se realizeaza de Consiliul Tehnic Permanent pentru Constructii, denumit in continuare Consiliu, care functioneaza in cadrul Centrului de Documentare pentru Constructii, Arhitectura, Urbanism si Amenajarea Teritoriului – CDCAS – Bucuresti, institutie publica de interes national, organ de specialitate cu personalitate juridica, finantat din venituri proprii, in subordinea Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor.
(2) Consiliul preia si atributiile Comisiei Nationale de Agrement Tehnic in Constructii, infiintata conform Hotararii Guvernului nr. 766/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si disponibilul existent in contul 5003 «Disponibil al institutiei publice finantate din venituri proprii», aferent activitatii de agrement tehnic in constructii, desfasurata in cadrul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor pana la data preluarii acestei activitati de catre Consiliu.

CAPITOLUL II
Introducerea pe piata a produselor

Art. 4. – (1) Se admite introducerea pe piata a produselor destinate utilizarii in constructii numai daca sunt adecvate acelei utilizari preconizate. Aceasta inseamna ca ele au astfel de caracteristici incat constructiile in care urmeaza a fi incorporate, asamblate, aplicate sau instalate, daca sunt corect proiectate si executate, pot sa satisfaca cerintele esentiale ale constructiilor prevazute in anexa nr. 1, daca si unde constructiile respective fac obiectul unor reglementari continand astfel de cerinte.
(2) Produsele pentru constructii realizate in santier si puse in opera direct nu fac obiectul prezentei hotarari.
Art. 5. – (1) In cazul in care produselor le sunt aplicabile si alte reglementari tehnice armonizate cu privire la alte aspecte si care impun, de asemenea, aplicarea marcajului CE, aplicarea marcajului semnifica faptul ca produsele sunt conforme cu prevederile tuturor acestor reglementari armonizate.
(2) In cazul in care una sau mai multe dintre reglementarile tehnice prevazute la alin. (1) permit producatorului, pentru o perioada tranzitorie, sa aleaga ce masuri sa aplice, marcajul CE va semnifica numai conformitatea cu reglementarile tehnice aplicate de producator. Acestea trebuie inscrise in documentele, anunturile sau instructiunile care insotesc produsul, cu precizarea indicativelor de referinta ale directivelor europene corespunzatoare, asa cum sunt publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(3) Autoritatile competente pot reglementa cerinte specifice de protectie a sanatatii si integritatii fizice a persoanelor si, in special, a lucratorilor care utilizeaza produsele. Aceste cerinte nu trebuie sa implice modificari ale produselor care contravin prevederilor prezentei hotarari.
Art. 6. – (1) Cerintele esentiale aplicabile constructiilor care pot influenta caracteristicile tehnice ale unui produs, exprimate in termeni de obiective in anexa nr. 1, sunt urmatoarele:
1. rezistenta mecanica si stabilitate;
2. securitate la incendiu;
3. igiena, sanatate si mediul inconjurator;
4. siguranta in exploatare;
5. protectie impotriva zgomotului;
6. economia de energie si izolarea termica.
(2) Unei constructii ii pot fi aplicabile una, mai multe sau toate cerintele esentiale; acestea trebuie satisfacute pe o perioada de viata a constructiei rezonabila din punct de vedere economic.
(3) In situatii determinate de existenta specifica pe plan national, regional sau local a anumitor conditii geografice ori climatice, a unui anumit mod de viata sau a anumitor niveluri de protectie, pentru fiecare cerinta esentiala se pot stabili clase specifice, in cadrul sistemelor de clasificare adoptate la nivel european, transpuse prin documentele interpretative si specificatiile tehnice definite conform prevederilor art. 2 alin. (1) lit. e) si m), pentru a asigura satisfacerea cerintei respective.
Art. 7. – (1) Pentru produsele prevazute la art. 4 se accepta prezumtia ca sunt adecvate pentru utilizare daca permit constructiilor la care sunt folosite, cu conditia ca cele din urma sa fie corect proiectate si executate, sa satisfaca cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 1, atunci cand produsele respective poarta marcajul CE.
(2) Marcajul CE semnifica faptul ca:
a) produsele sunt conforme cu standardele romane si/sau cu standardele nationale ale statelor membre ale Uniunii Europene care adopta standarde europene armonizate din domeniul produselor pentru constructii, ale caror indicative de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C;
b) produsele sunt conforme cu un agrement tehnic european, eliberat conform procedurii prevazute in cap. IV; sau
c) produsele sunt conforme, in masura in care nu exista specificatii tehnice armonizate, cu specificatii tehnice recunoscute.
Art. 8. – (1) Atunci cand autoritatea competenta in domeniul produselor pentru constructii considera ca exista specificatii tehnice romanesti conforme cu cerintele esentiale, aceasta va putea transmite textul integral al acestor specificatii Comisiei Europene spre a fi supuse procedurii de recunoastere.
(2) Specificatiile tehnice recunoscute, altele decat standardele, se adopta ca versiuni oficiale in limba romana cu denumirea generica «specificatie tehnica recunoscuta» si sigla STR adaugata indicativului original, pe baza unei metodologii care va fi elaborata de Consiliu ca document tehnic director, iar indicativele lor se includ in lista prevazuta la art. 13 alin. (3).
(3) Consiliul pune aceste specificatii tehnice recunoscute la dispozitia utilizatorilor, contra cost.
Art. 9. – (1) Atunci cand un producator sau reprezentantul sau autorizat nu a aplicat specificatiile tehnice armonizate ori specificatiile tehnice recunoscute care prevad pentru atestarea conformitatii produselor sistemele 3 si 4 din anexa nr. 3, produsele pot fi introduse pe piata dupa ce conformitatea este atestata prin procedura aferenta sistemului 3.
(2) Produsele incluse in lista cuprinzand produsele care au un rol minor cu privire la sanatate si securitate, elaborata si revizuita periodic de Comisia Europeana, pot fi introduse pe piata in baza declaratiei de conformitate cu regulile cunoscute ale tehnologiei, intocmita de catre producator.
Art. 10. – (1) Marcajul CE semnifica faptul ca produsele satisfac cerintele art. 7 alin. (2) si ale art. 9 alin. (1).
(2) Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are responsabilitatea pentru aplicarea marcajului CE pe produs, pe o eticheta atasata produsului, pe ambalaj sau pe documentele comerciale insotitoare, potrivit prevederilor cap. V.
(3) Modelul pentru marcajul CE si conditiile pentru utilizarea acestuia sunt prezentate in anexa nr. 3.
(4) Produsele prevazute la art. 9 alin. (2) nu trebuie sa poarte marcajul CE.
Art. 11. – (1) Atunci cand autoritatea competenta constata ca standardele europene armonizate sau agrementele tehnice europene ori mandatele acordate de Comisia Europeana organismelor europene de standardizare pentru elaborarea standardelor europene armonizate nu corespund cerintelor esentiale ale constructiilor, aceasta constatare, cu motivele justificative, este notificata Comitetului Permanent pentru Constructii de pe langa Comisia Europeana, in vederea retragerii acestora din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2) Atunci cand autoritatea competenta constata ca o specificatie tehnica recunoscuta nu mai este conforma cu cerintele esentiale ale constructiilor, aceasta constatare, cu motivele justificative, este notificata Comitetului Permanent pentru Constructii de pe langa Comisia Europeana, in vederea stabilirii de catre aceasta a masurii ce priveste mentinerea sau retragerea indicativelor de referinta respective din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 12. – (1) In situatiile in care pentru unele produse pentru constructii nu sunt in vigoare specificatii tehnice armonizate sau specificatii tehnice recunoscute, precum si in perioada de coexistenta a specificatiilor tehnice armonizate in vigoare, se admite introducerea pe piata romaneasca a produselor respective in urmatoarele conditii, dupa caz:
a) atunci cand exista standarde nationale aplicabile, produsele care sunt realizate in conformitate cu standardele respective pot fi introduse pe piata daca conformitatea cu standardele face obiectul unei declaratii de conformitate date de producator sau de reprezentantul sau autorizat pe baza unei proceduri de evaluare echivalente sistemului de atestare a conformitatii prevazut pentru produs potrivit prevederilor art. 21 alin. (5);
b) atunci cand nu exista standarde nationale sau produsele se abat de la prevederile standardelor existente, produsele pot fi introduse pe piata pe baza agrementului tehnic in constructii si cu respectarea prevederilor acestuia.
(2) In timpul perioadei de coexistenta a unei specificatii tehnice armonizate, pentru produsele care intra in domeniul sau de aplicare, producatorul sau reprezentantul sau autorizat poate opta intre respectarea specificatiei respective sau respectarea conditiilor prevazute la alin. (1).
(3) Durata perioadei de coexistenta a specificatiilor tehnice armonizate este stabilita distinct pentru fiecare specificatie tehnica armonizata, datele individualizate de incetare a perioadei de coexistenta fiind indicate in specificatiile respective, precum si in lista prevazuta la art. 13 alin. (3).
(4) Dupa data de incetare a perioadei de coexistenta a unei specificatii tehnice armonizate, produsele care intra in domeniul sau de aplicare nu mai pot fi introduse pe piata decat cu marcajul CE aplicat potrivit prevederilor art. 10.
(5) Pe produsele prevazute la alin. (1) nu se aplica marcajul CE.
(6) Reglementarile care contin prevederi referitoare la niveluri de performanta impuse constructiilor si/sau produselor trebuie sa fixeze aceste niveluri numai in cadrul clasificarilor precizate conform art. 6 alin. (3), putand folosi, dupa caz, toate clasele, o parte dintre ele sau o singura clasa.

CAPITOLUL III
Specificatii tehnice si documente tehnice directoare

Art. 13. – (1) Referentiale pentru conformitatea produselor si aplicarea marcajului CE sunt specificatiile tehnice prevazute la art. 7 alin. (2), ale caror indicative sunt publicate potrivit prevederilor alin. (3).
(2) Pentru alinierea reglementarilor potrivit cerintelor prezentei hotarari, se vor utiliza ca referinte, in plus fata de specificatiile tehnice mentionate la alin. (1), standardele si documentele tehnice directoare de felul celor de mai jos, ale caror indicative vor fi specificate de autoritatea competenta, dupa caz:
a) standardele nationale care transpun standardele europene referitoare la terminologie, metode de incercare sau alte metode de lucru, care servesc la aplicarea specificatiilor tehnice armonizate;
b) standardele nationale care transpun standardele europene care trateaza proiectarea si executia constructiilor;
c) ghiduri de interpretare a cerintelor esentiale, reprezentand versiunea oficiala in limba romana a documentelor interpretative;
d) regulamentele specifice cu privire la clasificari, proceduri si alte cerinte, stabilite la nivel european si acceptate de Romania;
e) alte documente tehnice directoare care transpun documente relevante elaborate la nivel comunitar, precum ghidurile pentru agrementele tehnice europene, ghidurile si comunicarile Comisiei CE etc.
(3) Lista cuprinzand indicativele de referinta ale standardelor romane care transpun standarde europene armonizate si ale specificatiilor tehnice recunoscute, precum si datele de incetare a perioadei de coexistenta aferente acestora se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii competente in domeniul produselor pentru constructii si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) Lista prevazuta la alin. (3) se elaboreaza si se actualizeaza periodic de catre Consiliu, pe masura ce diferitele categorii de documente se adopta de catre organizatiile investite cu atributii in acest sens.
Art. 14. – Agrementele tehnice europene, eliberate in oricare stat membru al Uniunii Europene, se accepta de drept ca referentiale pentru produsele acoperite de agrementele respective. Agrementele tehnice europene se traduc si se adopta, pe baza unei metodologii care va fi elaborata de catre Consiliu ca document tehnic director.
Art. 15. – Documentele tehnice directoare prevazute la art. 13 alin. (2) lit. c), d) si e), asimilate reglementarilor tehnice in constructii, se elaboreaza din initiativa autoritatilor competente, de catre Consiliu, si se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii competente in domeniul produselor pentru constructii.
Art. 16. – Regulile de procedura privind elaborarea si/sau adoptarea diferitelor categorii de referentiale tehnice, precum si cele referitoare la derularea relatiilor si a schimbului de informatii dintre autoritatile publice/institutiile implicate in aceste activitati se stabilesc si se aproba ca documente tehnice directoare.

CAPITOLUL IV
Agrementul tehnic european

Art. 17. – (1) Agrementul tehnic european, denumit in continuare ETA, definit la art. 2 alin. (1) lit. a), poate fi acordat pentru:
a) produse pentru care nu exista niciun standard european armonizat, in vigoare, in lucru sau ca intentie de elaborare, niciun standard national recunoscut;
b) produse care se abat in mod semnificativ de la standardele armonizate sau de la standardele nationale recunoscute.
(2) Chiar si in cazul in care a fost emis un mandat pentru un standard armonizat, dispozitiile prevazute la alin. (1) lit. a) nu vor exclude acordarea ETA pentru produse pentru care exista deja ghiduri pentru astfel de agremente. Aceasta prevedere se aplica pana la intrarea in vigoare a standardului armonizat in statele membre ale Uniunii Europene.
(3) In cazuri speciale, prin derogare de la prevederile alin. (1) lit. a), Comisia Europeana poate autoriza eliberarea unui ETA pentru produse pentru care exista un mandat pentru un standard armonizat sau pentru care a stabilit ca poate fi elaborat un standard armonizat. Autorizarea va fi valabila pentru o perioada determinata.
(4) In general, durata de valabilitate a ETA este de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire.
Art. 18. – (1) Organismele prevazute la art. 19 alin. (1) acorda ETA pentru un produs in baza examinarilor, incercarilor si a unei evaluari a produsului in conformitate cu ghidurile de interpretare prevazute la art. 13 alin. (2) lit. c) si cu ghidurile prevazute la art. 20 referitoare la acel produs sau la familia de produse corespunzatoare.
(2) Daca ghidurile prevazute la art. 20 nu exista sau inca nu exista, ETA se poate elibera prin referire la cerintele esentiale relevante si la ghidurile de interpretare a acestora, cu evaluarea produsului adoptata in comun de toate organismele membre ale Organizatiei Europene pentru Agremente Tehnice – EOTA, prevazute in anexa nr. 2. Daca organismele membre EOTA nu pot cadea de acord cu privire la rezultatul evaluarii, cazul se transfera spre solutionare Comitetului Permanent pentru Constructii de pe langa Comisia Europeana.
(3) ETA va fi eliberat intr-un stat membru al Uniunii Europene, potrivit procedurii din anexa nr. 2, la solicitarea producatorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia.
Art. 19. – (1) Autoritatea competenta notifica Comisiei Europene si celorlalte state membre ale Uniunii Europene numele si adresele organismelor pe care le-a autorizat sa elibereze ETA.
(2) In vederea autorizarii, organismele de agrement tehnic trebuie sa satisfaca cerintele prezentei hotarari si, in special, sa fie capabile:
a) sa evalueze adecvarea la utilizare a unor produse noi pe baza cunostintelor stiintifice si practice;
b) sa ia decizii impartiale in raport cu interesele producatorilor implicati sau ale reprezentantilor acestora; si
c) sa coreleze contributiile tuturor partilor interesate intr-o evaluare echilibrata.
(3) Lista organismelor prevazute la alin. (2), autorizate sa elibereze ETA, precum si toate amendamentele la aceasta lista se publica in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si se actualizeaza periodic de catre Comisia Europeana.
Art. 20. – (1) Ghidurile pentru ETA elaborate in cadrul EOTA se adopta ca versiuni oficiale in limba romana de catre Consiliu, conform unei proceduri ce va fi elaborata de Consiliu si aprobata de autoritatea competenta. Consiliul pune aceste ghiduri la dispozitia utilizatorilor, contra cost.
(2) Titlurile ghidurilor pentru ETA publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, se publica in lista prevazuta la art. 13 alin. (3).

CAPITOLUL V
Atestarea conformitatii produselor

Art. 21. – (1) Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia raspunde de atestarea conformitatii produsului cu cerintele unei specificatii tehnice prevazute la art. 7 alin. (2).
(2) Produsele care fac obiectul unei atestari a conformitatii vor beneficia de prezumtia de conformitate cu specificatiile tehnice armonizate sau cu specificatiile tehnice recunoscute. Conformitatea va fi stabilita prin incercari sau alte verificari, pe baza specificatiilor tehnice respective si potrivit prevederilor anexei nr. 3.
(3) Atestarea conformitatii unui produs presupune ca:
a) producatorul sa dispuna de un sistem de control al productiei in fabrica apt sa asigure ca productia este conforma cu specificatiile tehnice relevante;
b) pentru anumite produse precizate in specificatiile tehnice relevante, pe langa sistemul de control al productiei aplicat in fabrica, sa intervina un organism de certificare notificat pentru a evalua si supraveghea controlul productiei sau produsul insusi.
(4) Conformitatea produselor pentru constructii este evaluata numai in raport cu specificatiile tehnice armonizate sau cu specificatiile tehnice recunoscute, utilizandu-se sisteme de atestare a conformitatii alcatuite pe baza unor metode de control si evaluare specifice acestui domeniu, diferite de modulele si procedurile de evaluare a conformitatii prevazute de Legea nr. 608/2001, republicata, cu modificarile ulterioare.
(5) Sistemele de atestare care pot fi utilizate sunt cele prevazute la pct. 2 din anexa nr. 3. Sistemul aplicabil unui anumit produs sau unei familii de produse determinate este stabilit, conform prevederilor deciziilor Comisiei Europene, printr-un regulament specific, elaborat ca document tehnic director, si se prevede in specificatiile tehnice de referinta pentru produsele respective.
(6) Produsele fabricate la bucata sau ca unicate fac doar obiectul unei declaratii de conformitate de al treilea tip, conform prevederilor sistemului 4 prevazut in anexa nr. 3, daca nu sunt prevazute alte dispozitii prin specificatiile tehnice pentru produsele care au implicatii deosebit de importante pentru sanatate si securitate.
Art. 22. – (1) Procedurile aferente sistemelor prevazute in anexa nr. 3 se finalizeaza cu intocmirea unei declaratii de conformitate EC pentru produs, data de producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia potrivit sistemului de atestare aplicat, dupa caz:
a) pe propria si unica sa raspundere, in cazul sistemului 4;
b) pe baza raportului de incercari initiale de tip, eliberat de un laborator notificat, in cazul sistemului 3;
c) pe baza unui certificat de conformitate EC pentru un sistem de control si supraveghere a productiei sau pentru produsul insusi, eliberat de un organism de certificare notificat, in cazul sistemelor 1+, 1, 2+ si 2.
(2) Declaratia de conformitate EC da dreptul producatorului sau reprezentantului autorizat al acestuia sa aplice in mod corespunzator marcajul CE.
#PAGABREAK#
Art. 23. – (1) Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia este obligat sa respecte toate prevederile prezentei hotarari referitoare la aplicarea si utilizarea corecta a marcajului CE.
(2) In afara de producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia, alte persoane fizice sau juridice care comercializeaza ori utilizeaza produsele nu au dreptul sa aplice marcajul CE.
(3) Fara a contraveni prevederilor art. 33:
a) atunci cand organele de control constata ca marcajul CE a fost aplicat in mod necorespunzator pe un produs, producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia este obligat sa aduca produsul in conformitate cu cerintele referitoare la marcajul CE si sa inceteze neconformitatea pana la o data convenita de comun acord cu organul de control;
b) daca neconformitatea continua, organul de control dispune restrictionarea sau interzicerea introducerii pe piata si/sau retragerea de pe piata a produsului in cauza, potrivit procedurilor prevazute la art. 33.
(4) Este interzisa aplicarea pe produse sau pe ambalaje a unor marcaje care ar putea induce in eroare organele de control sau utilizatorii asupra semnificatiei si formei marcajului CE. Orice alte marcaje pot fi aplicate pe produse, pe o eticheta atasata ambalajului sau pe documentele comerciale insotitoare, cu conditia ca acestea sa nu afecteze vizibilitatea ori lizibilitatea marcajului CE.
Art. 24. – Sistemele de atestare a conformitatii produselor pentru constructii sunt prevazute schematic in anexa nr. 5.

CAPITOLUL VI
Proceduri speciale

Art. 25. – (1) Atunci cand pentru un anumit produs nu exista specificatii tehnice din categoria celor prevazute la art. 7 alin. (2), statul membru de destinatie va considera, la cerere pentru cazuri individuale, ca produsul este conform cu prevederile sale nationale in vigoare, daca acesta s-a dovedit corespunzator in urma incercarilor si inspectiilor efectuate de catre un organism notificat in statul membru producator, potrivit metodelor in vigoare in statul membru de destinatie sau recunoscute ca echivalente de catre respectivul stat membru.
(2) Statul membru producator va informa statul membru de destinatie asupra organismului pe care intentioneaza sa-l notifice pentru efectuarea incercarilor si inspectiilor conform reglementarilor aplicabile in statul de destinatie. Statul membru de destinatie si statul membru producator isi vor furniza unul altuia toate informatiile necesare. La finalizarea acestui schimb de informatii, statul membru producator va notifica organismul astfel desemnat. Daca un stat membru are obiectiuni, acesta isi va exprima in scris pozitia si o va transmite Comisiei Europene.
(3) Organismele desemnate de Romania acorda asistenta necesara organismelor desemnate de statele membre ale Uniunii Europene.
(4) Atunci cand un stat membru constata ca un organism notificat nu efectueaza incercarile si inspectiile exact in conformitate cu dispozitiile sale nationale, acesta va sesiza statul membru care a notificat organismul. Intr-o perioada rezonabila de timp statul membru notificator al organismului va informa statul membru prejudiciat asupra masurilor pe care le-a luat. Daca statul membru prejudiciat considera actiunile luate ca insuficiente, el poate interzice introducerea pe piata si utilizarea produselor respective sau le poate supune unor conditii speciale. El va informa statul membru notificator si Comisia Europeana asupra masurilor dispuse.
Art. 26. – (1) Rapoartele si documentele de atestare a conformitatii, eliberate in statul membru producator potrivit procedurii prevazute la art. 25, au acelasi statut ca si documentele nationale corespondente.
(2) In situatiile prevazute la art. 25, atributiile ce revin Romaniei in calitate de stat membru producator sau de destinatie se exercita de autoritatea competenta in domeniul produselor pentru constructii.

CAPITOLUL VII
Organisme desemnate si notificate

Art. 27. – (1) Pentru executarea procedurilor de atestare a conformitatii produselor se desemneaza si se notifica organisme de certificare, organisme de inspectie si laboratoare de incercari.
(2) Autoritatea competenta pentru desemnarea organismelor implicate in atestarea conformitatii produselor este Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, cu exceptia organismelor specializate pe familii de produse cu rol in satisfacerea cerintei de securitate la incendiu, pentru care autoritatea competenta pentru desemnare este Ministerul Internelor si Reformei Administrative.
(3) Procedura de desemnare a organismelor in domeniul produselor pentru constructii se elaboreaza de catre Consiliu ca document tehnic director si se aproba prin ordin comun al autoritatilor competente prevazute la alin. (2), care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 28. – (1) Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor notifica Comisiei Europene si statelor membre ale Uniunii Europene oganismele de certificare, organismele de inspectie si laboratoarele de incercari desemnate in vederea efectuarii de sarcini legate de agrementul tehnic european, certificate de conformitate, inspectii si incercari, potrivit prevederilor prezentei hotarari, indicand numele si adresele acestor organisme, precum si numerele de identificare atribuite in prealabil de Comisia Europeana. Notificarea organismelor desemnate in domeniul produselor pentru constructii se face conform prevederilor art. 24 din Legea nr. 608/2001, republicata, cu modificarile ulterioare.
(2) Lista cuprinzand organismele si laboratoarele notificate, impreuna cu numerele lor de identificare, sarcinile si produsele pentru care au fost notificate, este publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si se actualizeaza de catre Comisia Europeana.
(3) In vederea notificarii, organismele de certificare, organismele de inspectie si laboratoarele de incercari trebuie sa corespunda permanent criteriilor precizate in anexa nr. 4.
(4) In certificatul de recunoastere al organismelor, eliberat de autoritatea competenta, se consemneaza urmatoarele informatii:
a) abilitarea organismului pentru efectuarea sarcinilor legate de atestarea conformitatii produselor pentru constructii;
b) produsele si/sau familiile de produse care intra in competentele sale;
c) natura sarcinilor care ii pot fi incredintate, dintre cele prevazute la pct. 3 in anexa nr. 3.
Art. 29. – Evaluarea initiala si supravegherea sistematica a organismelor desemnate si notificate in domeniul produselor pentru constructii se fac, pe baza criteriilor specificate in anexa nr. 4 si conform prevederilor procedurii prevazute la art. 27 alin. (3), de catre Consiliu sau, dupa caz, de un organism stabilit de Ministerul Internelor si Reformei Administrative.

CAPITOLUL VIII
Supravegherea pietei

Art. 30. – (1) Organele de control pentru supravegherea pietei produselor pentru constructii sunt:
a) Inspectoratul de Stat in Constructii, care functioneaza in subordinea Guvernului, pentru toate produsele/familiile de produse, cu exceptia celor cu rol in satisfacerea cerintei de securitate la incendiu;
b) Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, care functioneaza in subordinea Ministerului Internelor si Reformei Administrative, pentru produsele/familiile de produse cu rol in satisfacerea cerintei de securitate la incendiu.
(2) Modul de coordonare si colaborare dintre aceste institutii si autoritatea competenta in domeniul produselor pentru constructii va fi stabilit de autoritatile competente implicate.
Art. 31. – (1) Activitatile de supraveghere a pietei constau in:
a) monitorizarea produselor introduse pe piata, pentru a verifica daca ele corespund prevederilor prezentei hotarari;
b) aplicarea masurilor necesare pentru asigurarea conformitatii, atunci cand sunt constatate abateri.
(2) Principalele atributii specifice ce revin organelor de control sunt:
a) sa verifice periodic obiectivele comerciale si industriale, depozitele, santierele si constructiile;
b) sa organizeze controale inopinate si verificari punctuale;
c) sa ia mostre de produse, sa le examineze si sa le testeze, daca este posibil;
d) sa solicite toate informatiile si/sau documentele necesare;
e) sa impuna actiunile impotriva neconformitatilor constatate, potrivit principiului proportionalitatii cu gradul de neconformitate.
(3) Organele de control pot subcontracta sarcinile tehnice de incercari si control altor organisme specializate, cu conditia sa se asigure ca informatiile furnizate de acestea sunt impartiale. Responsabilitatea deciziilor luate pe baza unor astfel de informatii revine organelor de control.
(4) Sarcinile tehnice de supraveghere a pietei pot fi subcontractate numai cu organisme independente.
Art. 32. – (1) Produsele se introduc pe piata numai insotite de documentele de atestare a conformitatii, care se impun potrivit prevederilor alin. (2) si (3).
(2) Orice persoana fizica sau juridica, care introduce pe piata un produs cu marcaj CE, trebuie sa fie in masura sa dovedeasca, la cererea organelor de control, atestarea conformitatii produsului prin unul dintre documentele prevazute la art. 22 alin. (1), corespunzator sistemului de atestare prestabilit pentru produsul respectiv.
(3) Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa puna la dispozitie organelor de control, in plus fata de declaratia de conformitate, toate documentele care atesta conformitatea produsului, conform prevederilor prezentei hotarari.
Art. 33. – (1) Atunci cand organul de control constata ca un produs declarat a fi in conformitate cu prevederile prezentei hotarari nu corespunde art. 4-6, trebuie luate masuri adecvate pentru retragerea produselor respective de pe piata, interzicerea introducerii lor pe piata si restrictionarea liberei lor circulatii.
(2) In situatii de natura celor prevazute la alin. (1), organele de control au urmatoarele obligatii:
a) sa informeze in scris, in termen de 72 de ore, autoritatea competenta in domeniul produselor pentru constructii, despre orice astfel de masura, indicand motivele deciziei adoptate;
b) sa comunice in scris partii implicate, de indata, decizia luata, motivele pe care se bazeaza aceasta, demersurile legale ce pot fi intreprinse de partea implicata si termenele disponibile pentru initierea acestora.
(3) Informarea prevazuta la alin. (2) trebuie sa indice expres daca neconformitatea este determinata de:
a) nerespectarea art. 4-6, daca produsul nu este acoperit de niciuna dintre categoriile de specificatii tehnice prevazute la art. 7 alin. (2);
b) aplicarea incorecta a specificatiilor tehnice prevazute la art. 7 alin. (2);
c) deficiente ale specificatiilor tehnice prevazute la art. 7 alin. (2).
(4) In termen de maximum 30 de zile de la primirea informarilor prevazute la alin. (2), autoritatea competenta analizeaza situatiile semnalate, inclusiv prin consultarea partilor interesate, dupa caz, si decide asupra masurilor aplicabile conform prevederilor cap. X. Autoritatea competenta va informa de indata statele membre ale Uniunii Europene si Comisia Europeana asupra neconformitatilor constatate si a masurilor luate conform prevederilor alin. (1) si (3).
(5) Masurile notificate de autoritatile din Romania si din celelalte state membre ale Uniunii Europene, care au fost considerate de Comisia Europeana ca fiind justificate, sunt comunicate tuturor statelor membre.
(6) Organul de control poate actiona in mod adecvat impotriva oricui a facut declaratia de conformitate si va informa Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor care, la randul sau, va informa, prin intermediul Ministerului Economiei si Finantelor, in legatura cu actiunile sale, Comisia Europeana si celelalte state membre.

CAPITOLUL IX
Masuri tranzitorii

Art. 34. – (1) Pana la data intrarii in vigoare a protocolului PECA in domeniul produselor pentru constructii sau pana la data aderarii la Uniunea Europeana, in situatia in care un astfel de protocol nu este incheiat, se admite introducerea pe piata romaneasca a produselor in urmatoarele conditii, dupa caz:
a) poarta marcajul CE potrivit prevederilor prezentei hotarari; sau
b) poarta marcajul national de conformitate CS, denumit in continuare marcaj CS, potrivit prevederilor cap. VI din Legea nr. 608/2001, republicata, cu modificarile ulterioare, precum si ale prezentului capitol; sau
c) fara marcaj de conformitate, potrivit prevederilor art. 12 alin. (1).
(2) Marcajul CS se aplica de producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit in Romania, pe produsele care sunt conforme cu standardele sau specificatiile tehnice ale caror indicative sunt publicate in lista prevazuta la art. 13 alin. (3).
(3) Elementele de identificare ale marcajului CS sunt prevazute in anexa nr. 2 la Legea nr. 608/2001, republicata, cu modificarile ulterioare.
(4) Se interzice, in conditiile prevazute de prezenta hotarare, aplicarea pe acelasi produs a marcajului CS si a marcajului CE.
(5) Prevederile prezentei hotarari referitoare la marcajul CE se aplica si marcajului CS.
Art. 35. – Pana la termenele prevazute la art. 34 alin. (1), organismele autorizate pentru agrement tehnic european cu sediul in Romania nu pot primi cereri pentru eliberarea de agremente tehnice europene, iar producatorii sau reprezentantii autorizati ai producatorilor cu sediul in Romania, care doresc obtinerea unui agrement tehnic european, se adreseaza unuia dintre organismele inscrise in lista prevazuta la art. 19 alin. (3).
Art. 36. – (1) Pana la termenele prevazute la art. 34 alin. (1), pentru clasificarea produselor si/sau a constructiilor din punct de vedere al comportarii la foc, se admite utilizarea claselor nationale de comportare la foc in paralel cu clasele stabilite la nivel european si acceptate de Romania.
(2) Rapoartele de incercare/clasificare la foc pentru produse pentru constructii, elaborate conform claselor nationale de comportare la foc, raman valabile pana la termenele stabilite la art. 34 alin. (1).
Art. 37. – (1) Pana la termenele prevazute la art. 34 alin. (1), atestarea conformitatii produselor se realizeaza prin aceleasi sisteme de atestare prevazute pentru marcajul CE, cu participarea organismelor prevazute la alin. (3).
(2) Documentele doveditoare sunt Certificatul de conformitate CS si Declaratia de conformitate CS. Acestea trebuie prezentate in limba romana si cu un continut echivalent prevederilor pct. 4.2 si 4.3 din anexa nr. 3, adaptat corespunzator.
(3) Pana la termenele prevazute la art. 34 alin. (1), autoritatile competente recunosc si aproba, potrivit prevederilor art. 27 alin. (2), organisme pentru atestarea conformitatii produselor cu specificatiile tehnice in vederea aplicarii marcajului CS.
(4) Recunoasterea si aprobarea prevazute la alin. (3) se realizeaza avandu-se in vedere criteriile prevazute in anexa nr. 4, cu exceptia pct. 6, precum si prevederile aplicabile ale procedurii prevazute la art. 27 alin. (3), incluzand parcurgerea urmatoarelor etape:
a) evaluarea organismelor in vederea recunoasterii de catre structuri abilitate de autoritatile competente pentru desemnare, dupa caz, inclusiv verificarea de catre acestea a procedurii/procedurilor de evaluare a conformitatii documentate si aplicate de solicitant;
b) recunoasterea organismelor de catre autoritatile competente pentru desemnare, dupa caz;
c) inscrierea organismelor in Registrul organismelor recunoscute si obtinerea numerelor de identificare alocate;
d) aprobarea organismelor recunoscute.
(5) Organismele recunoscute se inscriu in Registrul organismelor recunoscute, iar lista cuprinzand organismele recunoscute, sarcinile specifice pentru care acestea au fost desemnate si numerele lor de identificare se aproba si se actualizeaza prin ordin al conducatorului autoritatii competente, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(6) Cuantumul asigurarii prevazute la pct. 5 din anexa nr. 4 se stabileste de catre autoritatile competente pentru desemnare, de la caz la caz, in functie de domeniul pentru care se face desemnarea.
Art. 38. – (1) Raspunderea producatorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia privind produsele introduse pe piata cu marcaj CS este aceeasi cu cea prevazuta de prezenta hotarare pentru produsele cu marcaj CE.
(2) Sanctiunile si masurile prevazute la art. 39 se aplica si in cazul produselor introduse pe piata cu marcaj CS.
(3) Organismele si laboratoarele recunoscute poarta intreaga raspundere pentru activitatile proprii si documentele emise si nu se pot prevala de recunoasterea acordata de autoritatile competente pentru a fi exonerate de raspundere sau pentru impartirea raspunderii, dupa caz.

CAPITOLUL X
Sanctiuni

Art. 39. – (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea prevederilor art. 4, art. 7 alin. (1), art. 9 alin. (1), art. 10, art. 23 alin. (3) lit. b) si ale art. 32, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea utilizarii si a introducerii pe piata a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (5) si (6), art. 22 alin. (1) si ale art. 34 alin. (5), cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei si interzicerea comercializarii sau utilizarii produsului pana la o data stabilita pentru eliminarea neconformitatilor de catre organul de control impreuna cu producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia ori alta persoana responsabila pentru introducerea pe piata, dupa caz;
c) nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (1) si (4), cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate ori marcate incorect;
d) nerespectarea obligatiilor de catre organismele autorizate pentru agrementul tehnic european si de catre organismele desemnate si/sau notificate pentru atestarea conformitatii produselor, care, nemaiindeplinind conditiile initale, continua sa execute astfel de sarcini, se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei si retragerea autorizarii/desemnarii.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) se realizeaza de persoane imputernicite/abilitate din cadrul organelor de control prevazute la art. 30 alin. (1).
(3) Dispozitiile referitoare la contraventiile prevazute la alin. (1) si (2) se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 40. – Daunele generate de aplicarea necorespunzatoare a marcajelor CE sau CS, precum si eliberarea de certificate de conformitate necorespunzatoare se suporta de vinovati.

CAPITOLUL XI
Dispozitii finale

Art. 41. – (1) Autoritatea competenta in domeniul produselor pentru constructii este Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor.
(2) Pentru asigurarea punerii in aplicare a prevederilor prezentei hotarari, in conformitate cu legislatia in vigoare, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor poate emite instructiuni care se aproba prin ordin al ministrului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 42. – (1) Pot fi introduse pe piata sau utilizate in scopurile prevazute, fara alte restrictii legale, numai produsele care satisfac prevederile prezentei hotarari.
(2) Este interzisa obstructionarea, prin reglementari impuse de autoritati publice sau de organisme private abilitate de catre autoritati ori aflate in pozitie de monopol, a folosirii potrivit destinatiei prevazute a produselor care satisfac prevederile prezentei hotarari.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (2) reglementarile care transpun prevederi ale actelor comunitare sau care conditioneaza din punct de vedere tehnic folosirea produselor.
Art. 43. – (1) Se instituie sistemul national de informare privind produsele pentru constructii a caror conformitate cu specificatii tehnice armonizate a fost atestata, care este gestionat de Consiliu.
(2) Procedura de constituire si diseminare a informatiilor se elaboreaza de Consiliu ca document tehnic director si se aproba prin ordin al autoritatii competente, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Cheltuielile de constituire si functionare a bazei de date aferente se suporta din venituri proprii constituite la Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor in baza art. 40 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare.
Art. 44. – Anexele nr. 1-5 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 45. – (1) Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 27 februarie 2005.
(2) Exceptie de la prevederile alin. (1) fac:
a) prevederile art. 3 si art. 37 alin. (3) si (4), care intra in vigoare la data publicarii prezentei hotarari;
b) prevederile art. 25, 26 si ale art. 28 alin. (1), care se aplica la data intrarii in vigoare a protocolului PECA;
c) prevederile art. 11, art. 33 alin. (4), (5) si (6), care intra in vigoare la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
(3) Reglementarile tehnice existente si cele care vor fi promovate ulterior intrarii in vigoare a prezentei hotarari, care contin dispozitii referitoare la fabricarea, comercializarea sau utilizarea produselor pentru constructii, trebuie sa fie armonizate potrivit prevederilor prezentei hotarari si celor stabilite prin documentele tehnice directoare, in sensul art. 2 alin. (1) lit. f).
(4) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga:
a) Regulamentul privind autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si incercari in constructii, prevazut in anexa nr. 6, si Regulamentul privind certificarea de conformitate a calitatii produselor folosite in constructii, prevazut in anexa nr. 7 la Hotararea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 352 din 10 decembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Hotararea Guvernului nr. 877/1999 privind obligativitatea furnizorilor de materiale, elemente de constructii si produse destinate constructiilor de a efectua incercari si analize de laborator numai prin laboratoare autorizate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 538 din 4 noiembrie 1999;
c) Hotararea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 27 februarie 2003;
d) orice alte dispozitii contrare.
Art. 46. – Prezenta hotarare transpune Directiva 89/106/CEE a Consiliului Comunitatii Europene din 21 decembrie 1988 privind produsele pentru constructii, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatii Europene, L 40 din 11 februarie 1989, pag. 12, amendata prin Directiva 93/68/EEC a Consiliului Comunitatii Europene din 22 iulie 1993, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatii Europene, L 220 din 30 august 1993, pag. 1.

ANEXA Nr. 1

CERINTELE ESENTIALE ALE CONSTRUCTIILOR

Produsele pentru constructii trebuie sa permita realizarea constructiilor care, in ansamblul lor si, separat, pe elementele de constructii componente, luand in considerare si aspectele economice, sa fie adecvate pentru utilizarea preconizata, si, in acest sens, sa satisfaca cerinte esentiale din prezenta anexa, atunci cand constructiile sunt supuse unor reglementari ce contin asemenea cerinte. Astfel de cerinte trebuie, in conditiile unei mentenante normale, sa fie satisfacute de-a lungul unei durate de viata rezonabila din punct de vedere economic. Cerintele au in vedere, in general, actiuni previzibile.
1. Rezistenta mecanica si stabilitate
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat incarcarile susceptibile de a se exercita asupra lor in timpul construirii si in exploatare sa nu determine niciunul din evenimentele urmatoare:
a) prabusirea in intregime sau a unei parti din constructie;
b) deformatii de o marime inadmisibila;
c) deteriorari ale unor parti ale constructiei, ale instalatiilor sau echipamentelor inglobate ca rezultat al unor deformatii importante ale structurii portante;
d) distrugeri determinate de evenimente accidentale, disproportionate ca marime in raport cu cauzele primare.
2. Securitate la incendiu
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat, in cazul izbucnirii unui incendiu:
a) stabilitatea elementelor portante ale constructiei sa poata fi estimata pentru o perioada determinata de timp;
b) aparitia si propagarea focului si fumului in interiorul constructiei sa fie limitate;
c) propagarea incendiului la constructiile invecinate sa fie limitata;
d) utilizatorii sa poata parasi constructia sau sa poata fi salvati prin alte mijloace;
e) sa fie luata in consideratie securitatea echipelor de interventie.
3. Igiena, sanatate si mediu inconjurator
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat sa nu constituie o amenintare pentru igiena si sanatatea ocupantilor sau a vecinilor, in special ca urmare a:
a) degajarii de gaze toxice;
b) prezentei in aer a unor particule sau gaze periculoase;
c) emisiei de radiatii periculoase;
d) poluarii sau contaminarii apei sau solului;
e) evacuarii defectuoase a apelor reziduale, a fumului si a deseurilor solide sau lichide;
f) prezentei umiditatii in parti ale constructiei sau pe suprafetele interioare ale acesteia.
4. Siguranta in exploatare
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat utilizarea sau functionarea lor sa nu prezinte riscuri inacceptabile de accidentare, precum alunecare, cadere, lovire, ardere, electrocutare, ranire ca urmare a unei explozii.
5. Protectie impotriva zgomotului
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat zgomotul perceput de ocupanti sau de persoanele aflate in apropiere sa fie mentinut la un nivel atat de scazut incat sa nu afecteze sanatatea acestora si sa le permita sa doarma, sa se odihneasca si sa lucreze in conditii satisfacatoare.
6. Economia de energie si izolarea termica
Constructiile si instalatiile lor de incalzire, racire si ventilare trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat consumul de energie necesar pentru utilizarea constructiei sa ramana scazut in raport cu conditiile climatice locale, insa fara a afecta confortul termic al ocupantilor.

ANEXA Nr. 2

AGREMENTUL TEHNIC EUROPEAN

1. O cerere pentru un agrement tehnic european poate fi facuta de un producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia numai unui singur organism autorizat in acest scop.
2. Agrementele tehnice europene (ETA) se intocmesc de catre organisme specializate cu sediul in statele membre ale Uniunii Europene, autorizate in acest scop de autoritatile statelor respective si reunite in cadrul Organizatiei Europene pentru Agremente Tehnice (EOTA), denumite in continuare organisme membre EOTA.
In vederea elaborarii de agremente tehnice europene, autoritatea competenta din Romania poate abilita unul sau mai multe organisme specializate cu sediul pe teritoriul Romaniei. In cazul in care vor fi abilitate mai multe organisme, acestea vor fi coordonate de Consiliu, care nominalizeaza unul dintre acestea ca purtator de cuvant al Romaniei in cadrul EOTA. Numele si adresele acestor organisme se notifica Comisiei Europene si celorlalte state membre de catre autoritatea competenta.
3. Regulile comune de procedura pentru solicitarea, elaborarea si acordarea agrementului tehnic european, stabilite in cadrul EOTA, vor fi publicate ca versiune oficiala in limba romana intr-un regulament specific, elaborat de Consiliu ca document tehnic director.
4. Organismele membre EOTA initiaza si deruleaza procedurile de agrementare adoptate in cadrul EOTA, acordandu-si reciproc tot sprijinul necesar.
5. Organismele membre EOTA publica agrementele tehnice elaborate si comunica indicativele acestora tuturor organismelor notificate. La cererea unui organism membru EOTA, acestuia i se transmite setul complet de documente care sustin agrementul acordat.
6. Costurile generate de elaborarea agrementelor tehnice europene se stabilesc de organismele membre EOTA si se suporta de solicitant.

ANEXA Nr. 3

ATESTAREA CONFORMITATII CU SPECIFICATIILE TEHNICE

1. Metode pentru controlul conformitatii
In cadrul procedurilor de atestare a conformitatii produselor cu specificatiile tehnice potrivit prevederilor art. 21, se utilizeaza urmatoarele metode de control al conformitatii; selectia si combinarea metodelor pentru fiecare sistem determinat depind de cerintele specifice produsului sau unui grup de produse:
a) incercari initiale de tip ale produsului, efectuate de catre producator sau de un organism notificat;
b) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei potrivit unui plan de incercari prestabilit, efectuate de catre producator sau de un organism notificat;
c) incercari prin sondaj pe esantioane prelevate de la locul productiei, de pe piata sau dintr-un santier, efectuate de catre producator sau de un organism notificat;
d) incercari pe esantioane prelevate dintr-un lot pregatit pentru livrare sau deja livrat, efectuate de catre producator sau de un organism notificat;
e) controlul productiei in fabrica;
f) inspectia initiala a locului de productie si a controlului productiei in fabrica, efectuata de catre un organism notificat;
g) supravegherea, aprecierea si evaluarea continua a controlului productiei in fabrica, efectuata de catre un organism notificat.
In sensul prezentei hotarari, prin control al productiei in fabrica se intelege controlul intern permanent exercitat de producator. Acesta trebuie sa contina toate elementele, cerintele si dispozitiile adoptate de producator, documentate in mod sistematic sub forma unor politici si proceduri scrise. Documentatia scrisa asupra sistemului de control al productiei in fabrica trebuie sa asigure stabilirea corespondentei cu elementele aplicabile ale unui sistem de asigurare a calitatii si sa permita verificarea realizarii caracteristicilor cerute pentru produs si a modului efectiv de operare al sistemului de control al productiei in fabrica.
2. Sisteme de atestare a conformitatii
Sistemele de atestare a conformitatii produselor se definesc in functie de repartizarea sarcinilor intre producator si organismele notificate si se codifica intr-o notatie numerica de la 1 la 4, exprimand nivelul de exigenta in ordine descrescatoare, dupa cum urmeaza:
A. Sistem 1+: Certificarea conformitatii produsului de catre un organism de certificare notificat, pe baza de:
1) Sarcinile producatorului
a) controlul productiei in fabrica;
b) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de incercari prestabilit.
2) Sarcinile organismelor notificate
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) inspectia initiala a locului de productie si a controlului productiei in fabrica;
c) supravegherea continua, evaluarea si acceptarea controlului productiei in fabrica;
d) incercari prin sondaj pe esantioane prelevate de la locul productiei, de pe piata sau de pe santiere.
B. Sistem 1+: Certificarea conformitatii produsului de catre un organism de certificare notificat, pe baza de:
1) Sarcinile producatorului
a) controlul productiei in fabrica;
b) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de incercari prestabilit.
2) Sarcinile organismelor notificate
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) inspectia initiala a locului productiei si a controlului productiei in fabrica;
c) supravegherea continua, evaluarea si acceptarea controlului productiei in fabrica.
C. Sistem 2+: Declaratia de conformitate a produsului (de primul tip) data de producator, pe baza de:
1) Sarcinile producatorului
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) controlul productiei in fabrica;
c) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de incercari prestabilit.
2) Sarcinile organismelor notificate
a) certificarea controlului productiei in fabrica, pe baza:
– inspectiei initiale a locului productiei si a controlului productiei in fabrica;
– supravegherea continua, evaluarea si acceptarea controlului productiei in fabrica.
D. Sistem 2: Declaratia de conformitate a produsului (de primul tip) data de producator, pe baza de:
1) Sarcinile producatorului
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) controlul productiei in fabrica;
c) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de incercari prestabilit.
2) Sarcinile organismelor notificate
a) certificarea controlului productiei in fabrica, pe baza:
– inspectiei initiale a locului de productie si a controlului productiei in fabrica.
E. Sistem 3: Declaratia de conformitate a produsului (de al doilea tip) data de producator, pe baza de:
1) Sarcinile producatorului
a) controlul productiei in fabrica;
2) Sarcinile laboratorului notificat
b) incercari initiale de tip ale produsului.
F. Sistem 4: Declaratia de conformitate a produsului (de al treilea tip) data de producator, pe baza urmatoarelor sarcini efectuate de el insusi:
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) controlul productiei in fabrica.
3. Organisme implicate in atestarea conformitatii
In raport cu functiunile organismelor implicate in atestarea conformitatii, trebuie facuta distinctie intre:
a) organisme de certificare, prin care se inteleg organisme independente, guvernamentale sau neguvernamentale, avand competenta si responsabilitatea de a efectua certificarea conformitatii corespunzator unor reguli prestabilite de procedura si de management;
b) organisme de inspectie, prin care se inteleg organisme independente, avand organizarea, personalul, competenta si integritatea necesare pentru a executa, conform unor criterii specificate, functiuni precum evaluarea, recomandarea acceptarii si auditul ulterior al operatiilor de control al productiei realizate de producator, ca si esantionarea si evaluarea produselor conform criteriilor specificate;
c) laboratoare de incercari, prin care se inteleg laboratoare care masoara, examineaza, incearca, etaloneaza sau determina in orice alt fel caracteristicile sau performantele materialelor sau produselor.
In situatiile prevazute la pct. 2 lit. A, B, C si D, cele trei functiuni mentionate la pct. 3 lit. a), b) si c) pot fi indeplinite de acelasi organism sau de organisme diferite, in cazul din urma organismele de inspectie si laboratoarele de incercari implicate in atestarea conformitatii executandu-si sarcinile in numele organismului de certificare.
Criteriile privind competenta, impartialitatea si integritatea organismelor de certificare, a organismelor de inspectie si a laboratoarelor de incercari sunt prevazute in anexa nr. 4.
4. Marcajul de conformitate CE, Certificatul de conformitate EC, Declaratia de conformitate EC
4.1. Marcajul de conformitate CE
– Marcajul CE trebuie sa respecte elementele de identificare prevazute in anexa nr. 3 la Legea nr. 608/2001, republicata, cu modificarile ulterioare.
– Marcajul CE trebuie sa fie urmat de numarul de identificare al organismului implicat in faza de control al productiei.
Informatii asociate
Marcajul CE trebuie sa fie insotit de urmatoarele informatii:
a) numele sau marca de identificare a producatorului;
b) ultimele doua cifre ale anului in care a fost aplicat marcajul;
c) numarul Certificatului de conformitate EC, daca e cazul;
d) indicatii pentru identificarea caracteristicilor produsului pe baza specificatiilor tehnice;
e) indicativele directivelor comunitare aplicate.
4.2. Certificatul de conformitate EC
Certificatul de conformitate EC trebuie sa contina in special urmatoarele:
a) numele si adresa organismului de certificare;
b) numele si adresa producatorului sau ale reprezentantului autorizat al acestuia;
c) descrierea produsului, precizand tipul, identificarea, utilizarea etc.;
d) specificatiile tehnice cu care este conform produsul;
e) conditiile particulare de utilizare a produsului;
f) numarul Certificatului;
g) conditiile si perioada de valabilitate a Certificatului, dupa caz;
h) numele si functia persoanei abilitate sa semneze Certificatul.
4.3. Declaratia de conformitate EC
Declaratia de conformitate EC trebuie sa contina in special urmatoarele:
a) numele si adresa producatorului sau ale reprezentantului autorizat al acestuia, stabilit pe teritoriul Uniunii Europene;
b) descrierea produsului, precizand tipul, identificarea, utilizarea etc.;
c) specificatiile tehnice cu care este conform produsul;
d) conditiile particulare de utilizare a produsului;
e) numele si adresa organismului notificat, daca e cazul;
f) numele si functia persoanei abilitate sa semneze Declaratia in numele producatorului sau al reprezentantului autorizat al acestuia.
4.4. Certificatul si declaratia de conformitate trebuie prezentate in limba sau limbile oficiale ale statului membru al Uniunii Europene in care produsul urmeaza a fi folosit.

ANEXA Nr. 4

NOTIFICAREA LABORATOARELOR DE INCERCARI, A ORGANISMELOR DE
INSPECTIE SI A ORGANISMELOR DE CERTIFICARE

Laboratoarele de incercari, organismele de inspectie si organismele de certificare desemnate in domeniul produselor pentru constructii trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii minimale:
1. sa dispuna de personal specializat si de necesarul de mijloace si echipamente adecvate;
2. personalul sa dovedeasca competenta tehnica si integritate profesionala;
3. conducerea si personalul tehnic sa actioneze impartial, la efectuarea incercarilor, la intocmirea rapoartelor, la eliberarea certificatelor si la executarea supravegherii, in raport cu toate sferele, grupurile sau persoanele care au un interes direct sau indirect asupra produselor;
4. sa fie asigurata pastrarea secretului profesional de catre personalul implicat;
5. sa detina o asigurare de raspundere civila, atunci cand raspunderea nu revine statului prin lege;
6. sa participe efectiv la cooperarea europeana in cadrul Grupului Organismelor Notificate in domeniul produselor pentru constructii.
Autoritatea competenta trebuie sa verifice periodic daca se mentine indeplinirea conditiilor prevazute la pct. 1 si 2.

ANEXA Nr. 5

PREZENTAREA SCHEMATICA
a sistemelor de atestare a conformitatii produselor pentru constructii

►→ conţinut document, inclusiv ANEXA Nr. 5 ►→Hotarare_622pe2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii

Please contact the author for suggestions or further informations: architects.co@gmail.com;

cropped-justice-symbol-17612.jpg
►→HOME
***Table of Content united architects
* Table of Content all Sites

MORE INFORMATION ON MY OTHER SITES:
architecture, literature, essays, philosophy, biographies
►→ united architects;
►→ united architects – legislaţie;
►→ united architects – legislaţie 2;
►→ united architects – legislaţie 3;
►→ united architects – legislaţie 4;
►→ united architects – essays;
►→ united architects – writings;
►→ united architects – biographies;
►→ united arhitects – great architects;
►→ united architects music;
►→ united architects – poetry;
►→ united architects – art;
►→ united architects – essays, philosophy;
(and counting)

(motor căutare: case tipizate, proiect, arhitectura, iasi, proiectare, schite, planuri, locuinte, civile, case, iaşi, arhitect, inginer, structură, rezistenta, lemn, căutare: proiect, arhitectura, iasi, proiectare, schite, planuri, locuinte, civile, case, iaşi, arhitect, inginer, structură, rezistenta, lemn, casă, proiect, planuri, schiţă, structurist, instalator, proiectant, locuinţă, cărămidă, blocuri ceramice, goluri, verticale, orizontale, cortină, b.a. beton armat, lemn, panouri, prefabricate, sandwich, stratificat, hală, spaţiu comercial, servicii, vacanţă, pensiune, cabană, hotel, sediu, bisericească, bar, spălătorie, fermă, seră, agricolă, fezabilitate, magazin, servicii, ridicare topo, topometrică, topografică, cadastru, studiu geo, geotehnic, expertiză, instalaţii, electrice, sanitare, termice, amenajare, design, mobilare, echipare, echipamente, demolare, mansardare, extindere, aviz, autorizaţie, documentaţie, memoriu, parte, scrisă, desenată, faza, dde. detalii, pac, primărie, regie, urbanism, general, zonal, inspecţie, firmă, birou, caut) (prahova, ploieşti, iaşi, paşcani, dolj, craiova, constanţa, mangalia, bacău, cluj, suceava, vatra dornei, câmpulung, timiş, timişoara, argeş, piteşti, galaţi, bihor, oradea, braşov, mureş, neamţ, dâmboviţa, maramureş, baia, satu mare, buzău, olt, hunedoara, arad, vaslui, bârlad, botoşani, teleorman, sibiu, vâlcea, vrancea, gorj, alba, brăila, satu mare, caraş-severin, harghita, călăraşi, bistriţa-năsăud, mehedinţi, ilfov, giurgiu, ialomiţa, tulcea, sălaj, covasna)
free counters

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: